Week 6: Hipsterwijkjes - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Piet - WaarBenJij.nu Week 6: Hipsterwijkjes - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Piet - WaarBenJij.nu

Week 6: Hipsterwijkjes

Blijf op de hoogte en volg Piet

25 Juni 2017 | Singapore, Singapore

Raar maar waar: Singapore heeft ook een paar stukjes waar jonge hippe mensen wonen, die graag ingewikkelde koffie drinken en brood met rare smaakjes eten. Die wijken heb ik dit weekend bezocht.

Thiong Bahru, de eerste wijk waar ik was, zit volgens de Singaporezen zelf vol met 'quaint art deco shophouses'. Dat klopt wel. Eigenlijk is het een woonwijk met voornamelijk laagbouw(!), maar er zijn zo hier en daar wel winkels, en de winkels bevinden zich erg hoog op de hipheidsschaal. De boekwinkel is bijzonder beroemd onder de alternatieve hippe Singaporees, en verkoopt vooral literatuur ('both conventional and controversial') en hebbedingetjes. Ze geven zelf ook boeken uit met poezie en romans van zuid-oost Aziatische schrijvers. Ik denk dat het de hipsterste plek is ten zuiden van Rome en ten noorden van Sydney. De bakkerij verkoopt vers brood (de eerste plek in Singapore waar ik dat tegenkom) en zit vol met Europeanen met een hip baardje (en Aziaten zonder, die doen niet mee aan die mode) en een Apple-laptop, terwijl ze aan het nadenken over hun nieuwe poeziebundel (of zoiets). Verder zijn er veel winkels die fancy tweedehandskleren verkopen (ja, echt, dat is hip tegenwoordig), en winkeltjes met stijgerhout en dergelijke. Het aantal Westerlingen is hier veel hoger dan de rest van Singapore, en ik heb voor het eerst in lange tijd weer een hard broodje gegeten, dus ik voelde me erg thuis in deze buurt. Ondanks mijn gebrek aan een baardje. Ik heb wel per ongeluk vrijwel alle foto's die ik hier gemaakt heb weggegooid, dus er is weinig bewijs dat ik hier geweest ben.

Op zondag was het suikerfeest (Hari Raya Puasa in Singapore), toen ben ik 's avonds naar Kampong Glam geweest, de traditioneel Maleise (en dus islamitische) wijk. Hier staat de belangrijkste moskee van Singapore: de "Sultan Mosque". De moskee is vrij gigantisch, en ziet er precies uit hoe je je een moskee voorstelt: goeden koepels, minaretten en groot. De hele wijk maakt een vrij Arabische indruk, en er wonen naast Maleisiërs ook veel Turken en Perzen. Met de oproep tot gebed die door de straten galmt zou je zo denken dat je ergens in het Midden Oosten bent.
In deze wijk zit ook een schattig winkelcentrumpje met vrij veel hippe winkels, restaurants (kebab, hmmm), en uitgaansgelegenheden. En een kattencafé. Ik weet niet waar dat onder valt. Dit is ook weer een gebied met veel laagbouw, en een van de enige stukjes van Singapore dat wel een beetje oud is. De straatjes zijn smal en schattig, en men houd er van muurschilderingen. Winkeltjes met zelfgemaakte sieraden, Zweedse 'Hygge' winkels en onafhankelijke kledingwinkels, alles wat een moderne hipster nodig heeft is hier te koop. Als het donker wordt stroomt het gebied vol met toeristen en is er livemuziek bij de cafés. Nog later stromen de mensen richting de nachtclubs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

Singapore

Stage in Singapore

Recente Reisverslagen:

22 September 2017

Week 19: Gardens by the Bay @ Night

16 September 2017

Week 18: Pulau Bintan

09 September 2017

Week 17: Kikkers

02 September 2017

Week 16: Per Ongeluk Vogels & MacRitchie Reservoir

26 Augustus 2017

Week 15: Op de Fiets
Piet

Actief sinds 06 Juni 2017
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 7429

Voorgaande reizen:

17 Mei 2017 - 08 Oktober 2017

Singapore

Landen bezocht: