Week 5: Sentosa Island - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Piet - WaarBenJij.nu Week 5: Sentosa Island - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Piet - WaarBenJij.nu

Week 5: Sentosa Island

Blijf op de hoogte en volg Piet

17 Juni 2017 | Singapore, Singapore

Dit weekend ben ik naar Sentosa Island gegaan. Sentosa is een eiland vlak voor de kust van Singapore, verbonden met het vasteland met een brug, een monorail en een kabelbaan. Je kan nooit genoeg connecties hebben... Het ligt tegen het hart van Singapore aan, in zicht van alle (andere) beroemde attracties.
Sentosa is een eiland gebouwd voor toeristen. Het staat vol met resorts, opgespoten stranden, attracties en pretparken. Maar je kunt er gratis naartoe wandelen en je mengen tussen de dagjemensen, gezinnen en zonneaanbidders, en, zoals er in mijn reisgids staat, 'het hoort bij de volledige Singapore ervaring'.
Ik heb me in de afgelopen paar weken een paar keer afgevraagd waarom Singapore zo bekend staat om zijn strakke regelzucht en schone straten. Op zich is alles wel goed geregelde enzo, maar niet beter als in Nederland. En de vieze hoekjes van Singapore zijn echt viezer als de vieze hoekjes van Nederland. Het antwoord is Sentosa Island. Het toeristengebied bui uitstek, dit is wat de gemmidelde toerist vooral meekrijgt van Singapore. En dit stuk Singapore is inderdaad vrij... steriel.
ALLES is van plastic, geplaatst om mensen aan te trekken en nep. Het water in de fontijnen ruikt naar chloor, en de stukjes bos zijn duidelijk aangeplant. Het hele eiland maakt een beetje de indruk van een pretpark. Let wel, geen Efteling-en-het-sprookjesbos pretpark, maar plastic-rotsen-en-te-dure-frietjes pretpark. Daar komt bij dat er vrijwel geen lokale bewoner te bekennen is. Jonge Europese gezinnen, welgestelde Chinezen en Rusische oligarchen zijn er echter genoeg. Al met al, niet mijn favoriete plekje op het eiland. Maar goed. Dan kan dit ook weer van mijn lijstje af.